Wil je weten wat je auto parten kan spelen bij de Algemene Periodieke Keuring (APK)? Een APK keuring zorgt ervoor dat je veilig en verantwoord de weg op kunt, maar soms zijn er onderdelen die een rood licht krijgen. In deze tekst zoomen we in op de voornaamste obstakels die kunnen leiden tot afkeuring.
Remmen, banden, verlichting – het zijn cruciale veiligheidsonderdelen die tijdens de APK grondig worden gecontroleerd. Versleten remblokken, onvoldoende bandenprofiel en defecte verlichting toppen de lijst van redenen waarom een auto niet door de APK komt. Maar ook emissie-uitstoot, oftewel de milieu-impact van je auto, wordt streng beoordeeld.
Om verrassingen te voorkomen, is het slim om deze punten zelf regelmatig te controleren of te laten nakijken door een specialist. Zo weet je zeker dat je niet alleen je auto, maar ook het milieu, niet tekortdoet en vergroot je de kans op een zorgeloze APK. Want zeg nou zelf, je wilt toch zonder zorgen kunnen rijden?
Wat zijn de APK afkeurpunten waarmee je rekening moet houden?
Tijdens de Algemene Periodieke Keuring (APK), die essentieel is voor je voertuigveiligheid en milieu, zijn er specifieke aandachtspunten die frequent tot afkeuring leiden. Inzicht hierin kan je helpen om je auto voorafgaand aan de keuring in goede staat te brengen.
Verlichting en signalering
Correct functionerende verlichting is cruciaal voor jouw veiligheid en die van anderen. Een veelvoorkomend afkeurpunt is dan ook een defect aan verlichting of signalering:
- Kapotte koplampen of achterlichten
- Knipperlichten die niet functioneren
- Remlichten die niet naar behoren werken
- Controleer verlichting voor je naar de keuring gaat om verrassingen te voorkomen
Banden en wielophanging
Banden zijn het enige contact tussen de auto en de weg. Belangrijk is dat deze in goede conditie zijn:
- Profieldiepte van de banden onder de wettelijke limiet
- Scheurtjes of bobbels in de banden
- Beschadigde wielophanging die de wegligging beïnvloedt
- Uitlijning van de wielen die niet correct is
Remmen
Een betrouwbaar remsysteem is onmisbaar. Gebreken aan de remmen zijn dan ook serieus:
- Remblokken of -schijven die versleten zijn
- Verschillen in remkracht tussen de wielen
- Leidingen die roest of beschadiging vertonen
- Ondichte remcilinders of een probleem in het hydraulische systeem
Uitlaat en uitstoot
De staat van de uitlaat en uitstootniveaus spelen een grote rol bij de APK, zowel voor de milieueisen als de algemene veiligheid.
- Uitlaat die lekt of beschadigd is
- Katalysator die niet efficiënt werkt
- Uitstoot van schadelijke stoffen boven de toegestane limiet
- Roetmeting of viergastest die niet binnen de norm valt
Carrosserie en chassis
Het voertuig moet structureel veilig zijn, dus schade of roest aan carrosserie en chassis is een afkeurpunt:
- Schade die de veiligheid beïnvloedt, zoals aan het chassis
- Risico op loslatende onderdelen, wat gevaar veroorzaakt
- Ernstige roestschade waarbij de stevigheid in het geding komt
Stuurinrichting
Een voertuig moet te allen tijde goed bestuurbaar zijn. Problemen met de stuurinrichting zijn dan ook reden voor een afkeur:
- Overmatige slijtage of speling bij kogels of koppelingen
- Kapotte stuurinrichting waaronder de stuurbekrachtiging
Voorkom teleurstelling en onnodige kosten door tijdig je voertuig te controleren op deze veelvoorkomende afkeurpunten. Heb je hulp nodig bij het in topconditie krijgen van je auto? Bij Automotive Binckhorst in Den Haag hebben we de kennis en ervaring om je uitstekend te assisteren. Neem contact op via onze contactpagina en laat ons helpen met een zorgeloze APK-keuring.
Meest gestelde vragen
1. Wat zijn de meest voorkomende redenen waarom auto's falen bij de APK?
Veel auto’s struikelen bij de APK over problemen met verlichting en signalering. Dit varieert van een defecte koplamp tot niet werkende achterlichten of knipperlichten. Daarnaast zijn banden vaak een pijnpunt, waarbij de profieldiepte niet voldoet of er sprake is van onregelmatige slijtage. Ook remproblemen, zoals versleten remblokken of schijven, leiden vaak tot een afkeuring. Het is daarom slim om deze zaken goed te controleren voordat je de auto voor een keuring aanbiedt bij Automotive Binckhorst in Den Haag.
2. Hoe kan ik voorkomen dat mijn auto afgekeurd wordt op roest bij de APK?
Rust is een ander veelvoorkomend afkeurpunt bij de APK. Het is van cruciaal belang dat de carrosserie van jouw auto geen ernstige roestschade vertoont, vooral niet aan de dragende delen. Regelmatig wassen en het behandelen van kleine roestplekjes kan preventief werken. Is er al sprake van roestschade, dan is het verstandig deze professioneel te laten behandelen bij een garage zoals Automotive Binckhorst. Zij kunnen roestschade grondig aanpakken om ervoor te zorgen dat jouw auto weer veilig de weg op kan.
3. Op welke emissie-eisen wordt mijn auto getest tijdens de APK?
De APK-keuring omvat ook een controle op de uitstoot van schadelijke stoffen. Je auto moet voldoen aan de wettelijke emissienormen. Voor dieselmotoren wordt gekeken of ze niet te veel roet uitstoten, terwijl bij benzinemotoren de CO2-uitstoot binnen de perken moet blijven. Een goed onderhouden motor en regelmatig onderhoud zijn dus essentieel voor een succesvolle APK. Denk eraan jouw auto te laten controleren en afstellen bij een garage die gebruikmaakt van geavanceerde diagnostische apparatuur, zoals bij Automotive Binckhorst in Den Haag, om de kans op emissie-gerelateerde problemen te minimaliseren.